Modellguide
Golf Mk1
Av: Per Lundin, 2007-10-22
Av: Per Lundin, 2007-10-22
Golf Mk1 1974-1984 Modellnr 171: 2 dörrar, produktionsår 1974–1984 Modellnr 173: 4 dörrar, produktionsår 1974–1984 6,8 miljoner Golf Mk1 har producerats. | |
1974. Premiärvisning i München juli 1974 av en efterföljare till Bubblan. Dom olika motorerna som fanns att tillgå var 1,1 l och 1,5 l bensinmotorer. Trumbromsar runt om. Oktober 1974 blev automatväxellåda tillgänglig med 1,5 liter och 70 hk. 1975. 1,5 l-motor utgår och en större motor introducerades på 1,6 l och 75 hk. Flera förbättringar sker under året bland annat steglöst reglerbara ryggstöd, skivbromsar fram, el uppvärmd bakruta. Bilen får mindre vändradie 10,5 m -> 10,3 m och Bättre ventilation av framdörrarna. 1976. Inga större ändringar av modellen, i Mars 1976 lämnar den 500 000:e Golfen bandet på fabriken. I juni kommer Golf GTI med en 110 hk motor. I augusti följer rullbälten och nackstöd samt värmefläkt med 3 hastigheter. Den internationella lanseringen av Golf med diselmotor sker i Stockholm. Oktober 1976: Golf nummer 1 miljon lämnar fabriken. Succen är ett faktum. 1977. Augusti: nytt är svarta dörrhandtag. 1,5-litersmotorn utgår. 1978. Golf lanseras i USA under namnet Rabbit, i Augusti introduceras stötfångarna i plast. 1979. Golf Cabriolet visas för första gången, tillverkad av Karmann. Alla Golfar får bättre hålrumskonservering och bättre rostskydd nu med garanti. Ny motor i juni, 1,3 l och 60 hk. September: Golf nummer 3 miljoner. 1980. Facelift i Augusti, årsmodell 1981 får större bakljus och modernare instrumentbräda m.m. Varvräknare och motortemperaturmätare till alla modeller. Transistortändning till alla motorer, med Hall-givare fördel med detta är att tändinställningen inte förändras, med körda kilometer (inga brytarspetsar). 1982. 5 miljoner Golfar tillverkade. Golf GTI levereras även med 4 dörrar. Dieselbilar kan erhållas med automatväxellåda. Golf GTD lanseras och produktionen av Golf Caddy startar i Sarajevo. Augusti: visning av Golf GTI med 1,8 liters motor och 112 hk. Första turbodiesel med 1,6 l och 70 hk. Motorn med 1,3 l 60 hk utgår. 1983. Specialmodeller LX och GX lanseras. Juli 1983, den gula kontrollampan för helljus utgår och ersätts med en blå. Augusti 1983, Golf nummer 6 miljoner rullar av fabriksbandet. |