GeTIngen Artiklar
Det Svenska Drifting monstret!
2012-04-20 av: Faltdach

Det Svenska Drifting monstret!

Här följer en kort artikel om det Svenska Drifting monstret byggt på en VW Golf R32 från 2003..

Daniel Björk och Peter Steinwandt byggde om denna VW Golf R32 -03, för ett enda syfte... -Drifting! De nöjde sig inte med att det satt en utav VW's starkaste motorer från början i bilen. De tvekade inte när de valde motor. De valde en Chevrolet LS1 V8, som de byggde om från original till ett riktigt monster! De lyckades efter strokning få ut en 6.2 liters motor som producerar ca 450 Hästkrafter. Med bilens nya lätta vikt på endast 1050 Kilo samt med den nya 4 växlade DogBox - växellådan från Jerico rör den på sig ordentligt nu. Men för att skoja till det ytterligare byggde även om från framhjulsdrift till bakhjulsdrift! Detta gjorde de med en bakaxel från Volvo. Perfekt då att de fick en naturlig breddning med VW motorsport skärmar och spoilers. De fick även bygga om framvagnen med egen lösning. Rullar, gör bilen på Cragar plåtfälgar, 16 tum fram, 17 tum bak...

Första gången jag träffade Daniel och hans bil, passade jag på att fråga honom varför han byggde en Drifting bil på en VW Golf R32 från 2003. Han svarade mig direkt med... -Alla andra som bygger Drifting bilar bygger på Japanska bilar. Jag ville vara annorlunda, därför valde jag att bygga min drifting bil på en Volkswagen! (svarade Daniel)

Självklart tycker vi i GTIklubben att han gjorde ett rätt val!

Korta fakta om bilen...

Bilen är byggd på en VW Golf R32 från 2003.

Jobbet är gjort av Daniel Björk och Peter Steinwandt.

Byggtid: Oktober 2009 - Juni 2011

Effekt: 450 hk

Vikt: 1050 kg

Motor:

Strokad till 6,2 Liter.

Smidd vev. Lunati stakar.

Wiseco kolvar.

Comp cams, Rullvippor och Kam

Stötstänger i Chrome moly

Hårdare ventilfjädrar och titan retainers

Torrsumpspump och tråg ifrån Armstrong Race Engineering

Fidanza Aluminium svänghjul

Transmission:

Fidanza dubbelskivig koppling

Jerico 4 växlad dogbox låda

Hjulupphängning:

Egentillverkad framvagn med Sachs fjäderben. Volvo bakaxel upphängd i fyrlänk och Sellholm wattlänk. Öhlins stötdämpare.

Bromsar:

Ventilerade turbo bromsar runtom

Fälgar:

Cragar plåtfälgar, 16 tum fram, 17 tum bak

Kaross:

VW motorsport skärmar och spoilers samt huv i glasfiber

Artikel skriven med tillstånd av VeeGeek.com

 

Video från Sala Racing Park när Daniel kör ett varv.. som det skall göras med bilen... i sidled!

 

PSW R32 Drifting Sala Racing Park from PSW ENGINEERING on Vimeo.



Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!

Kommentarer:
per32 | 2018-01-28
Vet någon om fall man kan få tag på dessa skärmbreddare någonstans?

polomannen | 2012-04-24
Läckert.

Cullberg | 2012-04-21
Snyggt =) Riktigt brutal bil.

Antal visningar: 4958
>