Klubbgaraget - Månadens bil


 
Utmärkelse: Bilen vann månadens bil i Juli 2012
Ägare: mrpete
Bil info: Golf GTi 8v 1983
Ägt bilen sedan Juni 2010 och den har rullat 20 000 - 25 000 mil
Färg: Röd, LA3D
Motor/Effekt: 2,0L (2E) 150hk
Fälg/däck: 16x9 falken ziex ze-912 205/40R16
Modifikationer: enkelljusgrill utan emblem, berg cup kit (skärmbreddare och frontspoiler). Egentillverkad takvinke i alu. Tonade bakrutor, framskärmar i glasfiber, huvscoop Kamei. Dekaltrimmad.
Halvdålig original marsröd

2,0 liter 2E-block
portad MkII gti-topp planad 1mm
3-lagers ståltoppackning
288/11,7mm graders kam (Schrick)
ställbart kamdrev
balanserat vevparti
viktjusterade kolvar
viktjusterade vevstakar
Oljekylda kolvar
ny vattenpump
ny oljepump
Vevhusventilation i block och topp.
adapterring till fördelare o 2E drev.
Original 5-växlad låda tills vidare, byte till 02A eller annan wirelåda framöver
black diamond tryckplatta och lamell (klarar 120% nm av original)
lättat svänghjul
Megasquirt II v.3
Weber IW58 384cc/min spridare
Komplett kabelhärva och givare GM och reläkort från protoparts
MSD blaster II tändspole
Nya Iridiumstift NGK hårdhet 7 (byter ev till 8 om de är för varma)
Fullflödesfilter avskärmat i fågelbadet
Mocal sandwich med termostat
24 raders oljekyl med pressade slangar från hydroscand
Simons extraktorgrenrör
Simons 2" avgassystem med 1 slutdämpare
2st Sabelt FIA-godkända stolar
Alla asfaltsmattor borttagna
Alu dörrsidor
Reservhjulsbalja borttagen, ersatt med rak plåt
Extramätare istället för radio, oljetryck, oljetemp och brebandslambda (AEM)
Bromsar original 239" ventilerade skivor fram, 180mm trummor bak. Byte till G60 fram och bak skall göras i framtiden.
Borbet A 16x9" fälgar under renovering och polering, inga kantstötningar (tackar vw-guden för det).
>