Reparation
#85 - Byte av hjullager fram
Av: Jimmy Holpers, 2008-10-21
1. Lade det nya lagret i en plastpåse och ner i en GB-glasslåda med
vatten in i frysen, på så sätt slapp jag ha en frys i garaget =) Bara bryta ur lagret i sista stund. Iskallt.

2. Lossade fjäderbenet uppe, detta kräver ett specialverktyg. Jag svetsade sast en 20mm hylsa på ett fyrkantsjärn, borrade ett hål i mitten så jag konde håklla emot med en 7mm insexnyckel genom hylsan.
Har man skruvdragare brukar man inte behöva hålla emot.

3. Lossa hjulbultarna, hissa upp bilen, ta av hjulet. Nu tar du största hylsnyckeln, och hylsa nr 30 och drar loss centrumbulten mitt i navet. Den sitter troligen som f*n. Jag löste det genom att ställa en pallbock under länkarmen så den inte sviktar, be en polare bromsa så inte drivaxeln kan snurra sen tog jag ett 2meter rör på hylsnyckelskaftet och klev på.. =)

4. Ta bort bromsoket och bromsoksbygeln om du får loss den, annars kan du ta den sedan när fjäderbenet är borta. Det brukar sitta hårt.

5. Lossa styrledens bult. Styrleden kan vara svår att få ur, medan du knackar försiktigt under den utan att förstöra bängorna ber du en polare vrida ratten lite fram och tillbaka, i ett visst läge lossnar den. Det är i en viss vinkel. Kan hjälpa att hissa upp och ner länkarmen med lite till rakt läge.

6. Lossa spindelledsbulten och dra ur den. Drar du inte ur bulten så låser den fast leden och du får aldrig ur den. Alternativt lossar du spindelleden på insidan, de tre bultarna om du har sånna. Är det däremot en justerbar spindelled så låt bli den så slipper du framvagnsinställning.
För att lossa en envis led så tar du ett spätt och sticker in frammifrån bakåt in över länkrarmen och in under karossen och lägger tryck på.. Lossar det inte så slå på spindelleden bakifrån där bulten satt med en hammare samtidigt som du håller tryck.

7. Nu skall hela fjäderbenet gå att ta av. Sätt i skruvstädet, hjulnavet måste ur nu, det sitter intryckt i hjullagret, den kan du slå ut med en lagom stor hylsa och en hammare.

8. Ta bort en ena låsringen som håller lagret.. på min bil satt den fast och var omöjlig att få bort med en vanlig liten låsringstång, den var alldeles för svag. Jag tog loss tätningarna på lagret och kom åt med en vanlig tång att dra loss låsringen.

9. Vänd på fjäderbenet och slå ut lagret med en liten slägga. Bra om den låsringen sitter kvar så skyddar den lite så du ijnte slår sönder kanten där det nya lagret skall in. Man får slå hårt. Lägg fjäderbenet på marken om det behövs. Kanske värma med blåslampa lite.

10. Nu när allt är ur kan du ju passa på att snygga till lite med smärjelduk och stålborste, sen drar du i den ena låsringen. Jag gjorde det genom att spänna ihop låsringen i skruvstädet, sen drog jag i en ståltråd i hålen och tvinnade. när den var på rätt plats klippte jag bara av ståltråden och låsringen hoppade på plats.

11. Nu värmer du spindeln med blåslampa, när det är riktigt varmt var det bara att släppa i lagret på plats.. oerhört enkelt. sätt dit låsring nr 2. Sen stoppar du ner hela fjäderbenet i en hink med vatten så inte lagrets fett börjar koka av värmen.

12. För att få i hjulnavet i lagret igen snyggade jag till det med smärjelduk, smörjde med lite 5-56 och satte det på plats, sen pressade jag in det rakt med skruvstädet tills det tog i botten.

13. Montera tillbaka allt. Saker som kan vara bra att passa på att byta är spindelleden, styrleden, drixknut, drivknutsdamask eller styrledsdamask dessa kommer du lätt åt så är de dåliga så passa på att byt dem med.

14. Tuta och kör.


Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2356
>