Reparation
#36 - Vr6 motorn.
Av: Rolle Scirocco, 2001-11-01
Vattenpumpen

Om den remdrivna pumpen börjar bli dålig brukar det läcka lite ut ur axeln på denna, och vattnen landar då rakt på remhjulet och multiremmen och sprayar hela högra sidan på motorn och motorutrymmet. Pumpen sitter lite knasigt till vid första anblick men är lättare att byta än man kan tro.

En stabil verkstadsdomkraft (eller motorlyft) behövs. Lossa spännanordningen för multiremmen. Lossa även höger och främre motorkuddar. Hissa upp motorn ~ 10cm i högerkant. Om du använder domkraft ha en stor planka under tråget för att fördela trycket så du inte har sönder tråget.

Plocka bort spännanordningen för multiremmen och ta bort remmen runt vattenpumpen. Vattenpumpen sitter med tre bultar, du kan komma åt dessa genom hål i remskivan.
Byt pumpen och packning. Lirka på remmen och spännaren igen.
Sänk ner motorn, dra åt motorkuddarna.

Termostathuset är en annan del som det ofta läcker lite ifrån. Och väldigt ofta är det en spricka i termostathuset. Termostathuset sitter med tre insexbultar, 1 av bultarna sitter 'dold' mellan termostathus och hus för kamkedjor och kan vara svår att hitta.

Använd verktyg av bra kvalite, dessa bultar brukar bli hårt tärda av tidens tand. Så köp även nya bultar och byt dessa. Termostaten är även den en slitdel, men kostar inte mycket. Ta och stoppa i en ny termostat. Med lite tur får du lägre bränsleförbrukning som tack för den handlingen, och det brukar aldrig vara fel.

Givetvis byter du packningen till toppen, till vattenröret och till termostatstosen om du pillar ur termostaten.

Lyftare

Om motorn har gått några tusen mil, och inte alltid fått olja och oljefilter bytta ordentligt är det stor chans att någon eller några lyftare blivit lite trötta. Detta ger ett tickande/knackande läte främst vid tomgång och ibland vid låga varv. Det är inte akut farligt, men bör åtgärdas.
En lyftare kostar ~ 200 balubas. Vill du inte byta alla på en gång kan du kolla vilka som är dåliga och behöver bytas.
Kör motorn så den är varm. Ta bort övre delen på insuget och ventilkåpan. Ha en lite värmetålig handske på dig, motordelarna har en temp mellan 60 och 90 grader....

Försök trycka ner varje lyftare för hand. Kamnocken måste peka uppåt vid den lyftare du ska testa. Om den är svampig och går ner jättelätt, byt den. Är den fast/seg och är svår att trycka ner är den ok.

Innan du tar bort kammarna för att byta tryckarna, nolla motorn. Gör egna märkningar på kamdreven så du kan få tillbaka allting rätt.
Ta bort kedjespännaren på baksidan av toppen. Montera bort kamaxelöverfallen. Lossa lite på varje och låt sakta kammarna komma uppåt. Om du börjar i ena änden och plockar bort överfallen kan du ha av kammen! Håll koll på var varje överfall sitter och åt vilket håll, du måste montera tillbaka dessa på samma plats och riktning.
Byt lyftarna. Nya lyftare är normalt oljefyllda, men låt de bada i olja för att vara säker.

Montera tillbaka allting.

Byt ventilkåpspackningen på en gång, dessa brukar bli lite risiga efter några år.

Tändkablar

En annan vanlig sak på dessa motorer är att tändkablarna blir dåliga med tiden. Värme och vibrationer kan döda det mesta. Resulterar i lite ryckig gång, kanske svårstartad. Känslig för fukt.

Du kan mäta resistansen i kablarna för att testa dem, när du mäter ska du böja på kablarna åt lite olika håll. Ändras resistansen eller är olika mellan olika kablar är dessa kablar dåliga.

Byt dem.

Glidskenorna för övre kamkedjan. Denna är gjord i plast och har en förmåga att ta slut efter ~ 10' -> 12' mil. Blir den för dålig resulterar det i att kammarna kan komma i otakt med motorn och detta dödar säkerligen flera ventiler i din motor.
Kruxet med att byta dessa är att växellådan måste tas bort från motorn!. Lämpligen läser du topplockspackning/topplocket också och gör dessa två saker på en gång. Flera moment är gör du i båda fallen, och har det ena hänt är det andra ofta nära.

Enklaste sättet är faktist att plocka ur hela motorn och låda som ett paket.

Tappa ur kylvatten, motorolja och växellådsolja (du byter väl dessa på en gång!)
Bort med kofångaren fram, samt hela frontplåten med kylare. Nu kommer du åt motorn väldigt lätt.

Ta bort batteri med kablar, växelreglagen och slavcylindern för kopplingen. Multikontakten tar du bort, samt insugsrör.

Lossa främre röret, och släpp ner det lite.

Klart att lossa motor- och växellådsfästena och plocka ur motorn.

När motorn är ur, bort med lådan och kåpan på sidan och byt glidskenorna.

Montera tillbaka.

Topplockspackningen/topplocket

Bilar som rullat ganska många mil, och kanske inte fått glykolen bytt vart tredje/fjärde år kan ha ganska grova frätskador. I glykolen finns det antikorrisionsmedel, men detta medel blir sämre med åren. Kylsystemet får ofta avlagringar, kylningen blir sämre och topplockspackningen mår sämre och sämre av detta. Att köra bilen varm en gång brukar sällan döda topplockspackningen direkt, utan den får ett livssläckande skada som gör att den ger upp något år senare.

Lite smånervös gång, dåligt med kraft på låga varv kan tyda på slitet topplock. Då behöver det renoveras med kontroll av styrningarna (brukar hålla), nya ventiltätningar och en riktplaning. Ventilerna slipas in. Detta brukar ge en betydligt piggare och trevligare motor att köra.

Lämpligen läser du glidskenorna också och gör dessa två saker på en gång. Flera moment är gör du i båda fallen, och har det ena hänt är det andra ofta nära.

Att ta bort toppen är ganska enkelt på denna motor. Tappa ur allt kylarvatten. Bort med insugsrör, insug, multikontakt i kabelhärvan. Vattenslangar och termostathus tar du bort. Är du smart sätter du dit ett nytt termostathus med ny termostat när du ändå bökar.
Lossa främre röret och låt det hänga ner.
Ta bort ventilkåpan och spännaren för övre kamkedjan. Spännaren sitter på vänster baksida av toppen. Haka bort kamkedjan.
Lossa toppen och ta bort den.

Vid montering så finns det en 'linjal' hos VW som används för att få kammarna i nolläge. Var mycket noga med denna punkt.
Ta bort eventuella packningsrester på blocket noga, sitter de kvar kan din nya topplockspackning börja läcka. Har du mycket sotrester på kolvarna kan du skrapa rent dessa. Stålull och lite bensin som avslutning får kolvarna riktigt fina. Sot håller kvar värme och gör att bilen tappar effekt.
Blås ur hålen för topplocksbultarna mycket noga så du inte har olja, vatten eller annat skräp där. Har du vatten kvar kan blocket i värsta fall spricka när du drar toppen.

Montera tillbaka i omvänd ordning med ny topplockspackning och nya grenrörspackningar. Övriga packningar byter du om de är dåliga, läckt eller gått sönder.
Vw rekommenderar att topplocksbultarna byts varje gång men det ska inte vara något problem att återanvända dessa om man vill.
Fyll på ny glykol och vatten, byt nu olja och oljefilter. Du kan ha fått i vatten i oljan när du tog bort toppen.
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 3445
>